Timelapses maken is een combinatie van de goede instellingen op het goede moment. De mogelijkheid is groot dat dit niet het geval is en dan mag je zo maar eventjes 4 uur wachten deleten… wat soms wat frustrerend kan zijn. Na wat studie op Timescapes.org en via Philip Bloom kon ik een aantal tips goed gaan toepassen. Voornamelijk voor het Unesco-dossier kocht ik nieuw gear die nodig is om goede timelapses te gaan maken.
Ik kocht de Kessler Battery pack (Bescor) die mijn Canon 5d Mark II gedurende langer dan 8 uren van stroom kan voorzien. Ook de lensskirt is een goed hulpmiddel om reflecties weg te werken als je van binnenuit kan filmen. Iets dat mij in de toekomst ook zeker nog goed van pas zal komen.
Ook installeerde ik 2 apps: Starwalk en Timelapse Helper. Starwalk is de zotste app dat ik ooit gebruikte. Het toont je live waar de sterren, planeten en satellieten zich bevinden op de locatie waar je op dat moment staat en hoe ze zich gaan verplaatsen de komende uren en dagen. Het toont de exacte locatie waar de zon, maan opkomt, neergaat en hoe laat dat zal gebeuren. Timelapse Helper hielp mij bij mijn keuze van interval.
Ik trachtte ook enkele nighttimelapses te gaan maken en het melkwegstelsel in beeld te gaan brengen. Door de lichtpolutie in de streek mistte ik die echter terwijl die nochtans in beeld komt. Maar door de schaduw dat de maan ons gaf mag dat ééne shot op Tyne Cot Cemetery zichzelf tot één van de origineelste noemen in de hele edit van de film voor Unesco.
Deze werd gemaakt bij temperaturen tot -10° (wanneer de koudegolf in het land was). In de manual van de 5d staat dat die maar tot 0° gebruikt mag worden, maar alweer stijgt mijn verwondering voor dit magisch stukje technologie want de taak werd tot een uitstekend resultaat volbracht.
Bij nader studie op het forum kwam ik te weten dat de nieuwe Magic Lantern Unified nu ook draait op de 550d. Het is de goedkoopste Canon EOS spiegelreflexcamera waarop de Magic Lantern firmware draait. Als extra in de firmware op dat toestel zit er een ingebouwde intervalometer in en wordt bulb ramping mogelijk, waardoor “Holy Grail” toestanden (van dag naar nacht) evidenter worden (het enige dat dan nog nodig is, is een ND-filter)
Volgende stap zijn motion controlled timelapses, Holy Grail timelapses (van dag naar nacht) en HDR Timelapses. Ongelooflijk wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. Bij Motion controlled timelapses is er één Duits producitehuis (T-recs) die er in slaagt om timelapses te maken over lange afstanden. Diverse speculaties over hoe zij die maken gaan de ronde op het internet omdat zij hun werkwijze geheim houden. Mijn idee er over is dat dit op statief gefilmd is (en dan om de 10 seconden statief 2m vooruit ofzo), één punt afgeplakt op beeld (via de MacBook) en dat dit nadien gestabiliseerd is met software van Adobe CS5.5 aangezien er daar een nieuw iets inzit die dit mogelijk maakt. Het is nu alleen maar wachten op de eerste long distance motion controlled Holy Grail HDR Timelapse… Benieuwd wie de eerste is ter wereld die deze uitdaging haalt.
Het enige dat ik er nog denk nodig voor te hebben is een ND filter en een update naar de CS5.5. Dan zou dit in principe mogelijk moeten zijn! (denk ik)