Soenen: Fotografie Virginia lijn
Voor de beurs op Dubai waaraan Soenen deelneemt moest er terug nieuw beeldmateriaal gemaakt worden. Ook een 5de machinefilm wordt op dit ogenblik gemonteerd.
Zie album.
Our everyday thoughts are presented here
Case studies, video presentations and photo-shootings below.
Voor de beurs op Dubai waaraan Soenen deelneemt moest er terug nieuw beeldmateriaal gemaakt worden. Ook een 5de machinefilm wordt op dit ogenblik gemonteerd.
Zie album.
Voor de Ieperse Nocturnes mocht ik in 2014 terug een compilatie maken van het hele gebeuren.
Na een pauze van 3 jaar werd de titel van editie 2014 “Ieper Vlucht”. Ze keerden honderd jaar terug in de tijd. Toen Ieper een rustige provinciestad was, waar het aangenaam toeven was. Tot de Groote Oorlog losbrak. Het werd in ieder geval terug een topeditie met 4100 toeschouwers. Een record!
Hieronder de Summary van de Nocturnes editie 2014. Ook de samenvatting van de editie 3 jaar terug plaatste ik er nog eens onder. De blogpost van toen kun je hier terugvinden.
Voor het laatste onderdeel van het traject kregen wij (Wannes en ikzelf) ook de opdracht een film in elkaar te steken dat over een oppervlakte van iets van een 15 op 3 meter afgespeeld werd. De film werd door middel van 3 HD beamers synchroon geprojecteerd.
Het was de bedoeling dat de toeschouwers het gevoel kregen dat ze een treinreis maakten, dat ze vluchtten, van Ieper via Poperinge naar een dorp in Frankrijk, in de Normandie. In de ruimte waar de “scene” zich afspeelde werd er een volledig houten wagon nagemaakt. Acteurs werden conducteurs, en de film zorgde voor de rest. Gedurende de “trip”, die versneld werd, werden er ook beelden van de echte “vlucht” getoond. Eénmaal fictief gearriveerd bij het eindstation moest het grote doek weggeschoven kunnen worden, waardoor het eindbeeld op de film hetzelfde er uitzag als hetgene dat gebouwd werd. Een zot idee dat op een lowbudget manier uitgewerkt moest worden.
Het moest zich uiteraard afspelen 100 jaar geleden. Hoe zag het vroegere station er uit? Geen nieuwbouw, geen electriciteitspalen, enz. De huidige trip gewoon filmen, was dus helemaal geen optie. Het enige dat we zelf terug konden vinden waren enkele low qualtity foto’s van hoe de verschillende stations er toen van ver uitzagen. Dan maar op basis van die gegevens 4 volledige 3d renders maken. Eén van het station in Ieper, één van het Heilige Hart, één van het tussenstation en één van het eindstation. Op die manier kwamen we tot dat parallax-effect die absoluut nodig was om tot een treffelijk eindresultaat te komen. Uiteraard is daar heel veel rendering in gekropen.
In de tussenstukken werden er zoals ik eerder reeds aangaf echte oude beelden getoond. Daarnaast werden er op de achtergrond zelf opgenomen shots getoond. Om ook voor dit gedeelte tot een gewenste resolutie te komen werden daarbij 2 Full HD-camera’s (5d’s) gebruikt die naast elkaar opgesteld werden voor opname. Een uitdaging dus om bij de montage alles naadloos aan elkaar te plakken. Een samenvatting van enkele stukken uit de heel wat minder grootte versie kun je hieronder zien.
In België mag de wetgeving er dan wel nog altijd niet aan uit zijn. Andere landen zoals Duitsland of Nederland staan al een flink stap verder in de wetgeving rond het gebruik van Drones. Jammer dat het hier “verboden” is voor die vele creatievelingen die er wel voorzichtig mee omspringen en er enkel gebruik van willen maken om er mooie beelden mee te schieten en dat zonder de privacywetgeving te schaden.
De DJI backpack werd aangekocht waardoor ik heel wat mobieler ben en bijgevolg ook op trips gemakkelijk luchtbeelden zal kunnen schieten. First trip in agenda: “Berlin”…
In opdracht van Hans Buyse, Pimpz kon ik opnames maken voor Unilin, Pergo. We filmden met de 5d Mark III (meestal met de Carl Zeiss Prime 50mm 1.4 in combinatie met de DJI Ronin
Zo volgden we Laurent Meersseman, R&D Director, en ook enkele andere mensen in hun job.
In opdracht van Majestik mocht ik de opnames verzorgen voor zowel de opbouw als het evenement zelf van het 60 jarig bestaan van Braem. Het werd een evenement om U tegen te zeggen. Alles was dan ook aanwezig om er een diamanten topfeest van te maken. Flyingartwork zorgde voor een mooie show en de showband “Les Truttes” mocht het hele gebeuren afsluiten.
Ook voor de intro van de avondshow mochten wij een 3d-animatie aanleveren (Voor Motion Graphics zoals deze, het Cheqroom en Dynaco project staan we, VDM Graphics, te springen).
Ook voor het jaarlijks evenement van Cheyns was ik opnieuw van de partij. Het werd het 4de jaar (2011, 2012, 2013 en 2014) op rij dat ze met ons samenwerken voor de captatie van het evenement.
Naar jaarlijkse gewoonte was het opnieuw dik in orde qua organisatie. Langs vlaamse kant ging het evenemnt door in de Eskimofabriek in Gent. De waalse kant vond plaats in het park van Enghien (Edingen).
Voor enkele shots werd de Red Epic gebruikt, Ook de Ronin werd ingeschakeld en onze Gopro was vooral terug een meerwaarde voor enkele creatieve beelden van de mooie slotshow, uitgevoerd door Wheel-Sensation.
Dank aan m’n neef Steven Willems die bij deze gelegenheid zorgde voor de Ronin-shots.
Voor Dynaco Entrematic werd ik ingeschakeld om hun corporate project uit te werken. We filmden met de Red Epic (tegenwoordig gebruikt voor heel wat Hollywood producties). Uiteraard filmden we alles in RAW in 5K om de crop te omzeilen. Sommige shots draaide ik in 50 fps.
De aerials, luchtbeelden (zowel exterieur als interieur) werden uiteraard met onze DJI Phantom 3d Zenmuse en de Gopro 3 Black Edition genomen.
Daarnaast maakten we ook gebruik van de nieuwe DJI Ronin in combinatie met de Canon 5d Mark III. Gloednieuwe technologie dat ook in de DJI Phantom drone wordt gebruikt (maar dan heel wat kleiner). Het systeem is in staat om de camera ten allen tijde gestabiliseerd te houden waardoor een leuk zwevend effect bereikt kan worden. Het is een alternatief voor het gebruik van een steadicam, maar dan met een beter resultaat (mijn inziens). Daarnaast kan er een assistent ingeschakeld worden met een controller die beslist naar waar de camera moet draaien of tilten.
De soundtrack werd opnieuw van de Vimeo Music Store geplukt. In combinatie met de voiceover, die Eddy Temmerman insprak, vormde het een zeer goede basis voor de edit. De voiceover werd ingesproken bij de professionele opnamestudio van Piet Candeel. Het resultaat mag er wezen.
Dit werd het resultaat:
Daarnaast werden ook enkele speciale eigenschappen uitgelicht in 5 afzonderlijke films.
Voor het niet klein Iepers bedrijf Sitra mocht ik opnieuw de nieuwe foto’s nemen voor de kalender 2015. Aanvankelijk hadden wij een nieuw voorstel, concept dat gedeeltelijk goedgekeurd werd.
Op de flickr-portfolio kun je enkele voorbeelden bekijken.
Uiteraard is het de bedoeling om steeds up to date te zijn met de technologie…, ook op vlak van software. Daarom schakelden wij volledig over op Adobe Creative Cloud. Het betreft een abonnement waardoor we vanaf nu ten allen tijden over de nieuwste software beschikken.
Het zal ons ongetwijfeld een duw geven in de juiste richting.
Na de opnames en productie van 4 films voor Soenen nv werd ik voor een nieuwe machine ingeschakeld voor de fotografie. Idem als voor de films werd er heel wat extra licht gebruikt om een meerwaarde te creëren.
Te zien op: Flickr.
Volgens de statistieken van de hostingfabriek had onze site net iets meer dan 10.000 views (geen hits) in 1 maand. Of het er effectief zo veel zijn?… Zal wel niet…
Dat de aantallen, cijfers steeds maar groeien kan enkel maar een goed teken zijn.
Na en voor een drukke periode zijn we even niet beschikbaar. Van 26 augustus tot 7 september zijn we in verlof.
Voor de Lokale Economie van de Ieperse stad mochten wij enkele fotoshoots verzorgen.
Zo zullen deze gebruikt worden voor de site, banners en andere grafische zaken.
We namen foto’s bij de Cyper, de 12 apostels, Pacific Eiland, Antojo, Artex en de Petrus. Ook op de Markt en in de winkelstraten werden enkele beelden met de 5d Mark III gemaakt.
Figuranten:
– Pepijn Geloen, Diederik Vandenbilcke, Mattie Archie & Jan Vandenbilcke
– Joyce Pauwels & Mathieu Declercq
– Gezin Knockaert-Suffys
– Pedro Caron & Eveline Bouten
– Roland Bossaert & echtgenote, kinderen Celine Bossaert & Jurgen Baert
– Ann-Sophie Gore, Stephanie Gore & Kimberley Dehollander
Te zien op: Flickr.
Om de nieuwe technieken te promoten werd er terug een nieuwe Aerial-edit gemaakt. Thomas Sercu en Sofie Cardoen werden ingezet als figurant voor de nieuwe drone film. We filmden aan de Rijselpoort en bij de Palingbeek.
In opdracht van Pimpz werkte ik mee aan de nieuwste reclamestunt van de Nationale Loterij. Wetteren werd het toneel van één groot in elkaar gebokst spektakel met dansers, muziek, circusartiesten, zipliners, freestyle bmxers, soldaten, paarden en nog veel meer.
Samen met Patrick Vandestorme, Tom Myny, Bert Temmerman, Jakob Rosseel, Timothy Torelle, Christophe Vanhoutte, Pascal Garnier en Hans Buyse zorgden we voor de opnames.